Winkelwagen

Cart empty
 
foto van het egidiuskwartet

De Leidse Koorboeken vol.6 Codex F incl. free Tielman Susato Dubbel CD

De_Leidse_Koorbo_517e9f07369ee.jpgDe Leidse Koorboeken vol.6 Codex F

Price:
Sales price: € 19,95
Description


home > shop > the leiden choirbooks vol 5

SHOP

De Leidse Koorboeken Volume 6    Codex F

 

Als we de componisten uit Koorboek F in ogenschouw nemen, kunnen we vaststellen dat die in meerderheid actief waren in Vlaanderen of in Noord-Frankrijk. Nicolas Gombert was in dienst van Karel V en Benedictus Appenzeller zwaaide de scepter in de Brusselse kapel van Maria van Hongarije. Clemens non Papa was in dienst van Philippe II de Croÿ, een van de belangrijkste generaals van Karel V, en Lupus Hellinck zong in de St. Donaas in Brugge. Jean Richafort werkte zowel in de St. Romboutskerk te Mechelen als in de St. Gilliskerk te Brugge. De Noord-Franse componisten onderhielden banden met het Franse koninklijke hof (Jean Mouton, Pierre Moulu, en Claudin de Sermisy) of waren elders in dienst (Jean Courtois bij Bisschop Robert de Croÿ en Pierre de Manchicourt in de kerken van Arras, Tours, en Doornik).

In dit relatief homogene gezelschap van componisten die ruwweg tussen 1490 en 1515 geboren werden is Jean Mouton, die voor 1559 geboren werd, de senior. De echte nestors zijn echter Josquin des Prez en Pierre de la Rue, van wie elk één mis in het koorboek staat opgetekend: de Missa L’homme armé sexti toni van Josquin en de Missa Puer natus est van La Rue. Dat deze composities nog in het midden van de zestiende eeuw in een koorboek uit de Lage Landen voorkomen is opmerkelijk: zo populair als de mismuziek van Josquin en La Rue was tijdens hun leven, zo weinig werd daarvan sinds het midden van de 16e eeuw in de Lage Landen nog uitgevoerd. Naast de twintig missen bevat Koorboek F ook nog enkele korte liturgische composities, waarvan er enkele op deze cd’s te beluisteren zijn. Deze werken zijn, met uitzondering van het Regina celi van Franciscus de Novo Portu, anoniem of van de hand van lokale componisten zoals Johannes Flamingus en Joachimus de Monte (zie over hen de toelichtingen bij cd-sets 2 en 4). In het geval van de componist van het Regina celi gaat het naar alle waarschijnlijkheid om Franciscus Mergot, die in de rekeningen van 1560 tot 1576 van het hof van Maximiliaan II van Oostenrijk voorkomt met de toevoeging “de Novo Portu”. Lange tijd werd vermoed dat deze Franciscus uit Spanje afkomstig was, maar het is veel waarschijnlijker dat hij uit het Vlaamse Nieuwpoort kwam.